Missiona muuttaa käsitys ratsastajien oheistreenistä

Se kaikki alkoi ajatuksesta: Mitä jos voisimme luoda jotakin täysin uutta ratsastusharrastuksen ja ratsastus urheilun maailmaan? Jotain, mikä muuttaa käsityksen ratsastajien fyysisestä kunnosta ja oheisharjoittelusta? Ratsastus on laji, jota ei helposti mielletä urheiluksi. Onko ratsastus urheilua?

“Kilparatsastajat ovat kaukana huippu-urheilijan kunnosta, väitöskirjatutkimus paljastaa. Tutkija Anne-Maarit Hyttinen ihmettelee, miksi ratsastajien kuntoharjoitteluun ei kiinnitetä riittävästi huomiota, vaikka huono kunto lisää onnettomuusriskiä ja heikentää hevosten hyvinvointia.”
– Helsingin Sanomat 28.1.2021.

Ratsastajien oheistreeni – mitä ja miksi?

Ratsastajien fyysinen kunto nousi mediaan talvella 2021, eikä ehkä niin positiivisessa valossa.

“Suomalaisilla kilparatsastajanaisilla on jopa heikompi kunto kuin vastaavan ikäisillä aktiivisilla naisilla, jotka eivät ratsasta.” – Helsingin Sanomat 28.1.2021

Tutkittua tietoa ratsastajasta urheilijana on vielä verrattain vähän, vaikka kyseessä on pitkät perinteet omaava, tuhansia vuosia vanha olympialaji.

Nyt hiljalleen ollaan kuitenkin heräämässä siihen, että ratsastajan fyysinen kunto ja kehonhallinta ovat merkittävässä roolissa ratsukon yhteistyöstä puhuttaessa ja maailman huipulta alkaa löytyä myös esimerkkiä näyttäviä ammattiratsastajia jotka tuovat esiin “satulan ulkopuolella tapahtuvan harjoittelun” tärkeyttä.

Ratsastus vaatii ratsastajalta kehonhallintaa, riittävää aerobista kuntoa ja voimatasoa, tasapainoa, koordinaatiokykyä, herkkyyttä, rytmitajua, nopeaa reaktiokykyä, liikkeen tuntemusta ja tätä kautta ajoituksen hallintaa sekä henkisiä ominaisuuksia kuten kärsivällisyyttä, suunnitelmallisuutta sekä herkkyyttä aistia ja ennakoida hevosen mielialoja sekä käyttäytymistä.

Hevosen eleiden ja ilmeiden lukeminen sekä hevosen lainalaisen käyttäytymisen tunteminen ja hevosen liikkeiden hallitseminen tarkasti ajoitettujen apujen kautta on koko ratsastuksen kehityksen edellytys. Ratsastus vaatii ratsastajan keholta myös liikkuvuutta ja lihasten joustavuutta. (Lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen perusteet, 2009, 431–432.)

Ratsastus ja oheistreeni – vähän kerrallaan oikeita asioita

“Mielestäni ydinkysymys ratsastajien fyysisen kunnon kehittämisessä on ymmärrys oman lajin asettamasta raamista johon kuuluu usein myös lähes krooninen aikapula. Tunnin treeni voi tuntua mahdottomalta saada mahtumaan arkeen ja silloin se jää kokonaan tekemättä.” uransa urheiluvalmennuksen parissa rakentanut Laura pohtii. “Tunnin mittainen kuntosalitreeni tai juoksulenkki monta kertaa viikossa voi tuntua epärealistiselta ja helposti ajatus koko treenin tekemisestä jää kokonaan.”

EQUESTRAIN tavoitteena on ohjata ratsastajia oikeiden asioiden äärelle yksi askel kerrallaan. Ytimessä on se, että kaikki mitä tehdään on mietitty valmiiksi ratsastajan ja ratsastuksen näkökulmasta.

“Kun aika on rajallista, on parempi tehdä 6 minuuttia juuri oikeita asioita kuin tunti jotain mistä ei ole aivan varma itsekään, että miten se auttaa eteenpäin ratsastajana.” Laura kuvailee ydinajatusta EQUESTRAIN treenien takaa.

Hiljalleen kasvavan verkkovalmennustarjonnan lisäksi EQUESTRAIN instagramista @trainingforequestrians löytyy runsas valikoima ohjattuja, ratsastajille suunniteltuja, ilmaisia treenivideoita & treenivinkkejä.

Kesävalmennuksessa oli mukana hurjat yli 200 motivoitunutta ratsastajaa ja uusia valmennuskokonaisuuksia rakennetaan parhaillaan.

Seuraa EQUESTRAIN instagramissa ja kuulet ensimmäisenä kaikesta mitä tapahtuu!

Lähteet: Hyttinen, A. Ratsastuksen lajianalyysi. 2009.

MY DAY - @equestipa

Tänään meidän IG stroyn ottaa haltuun brändi ambassador @equestipa 😍🙋🏼‍♀️

Seuraa Tiian päivää Espanjassa @relax.and.ride maisemissa 🌞

#equestrain
...

69 0

Go after your dreams 💫⁠

#equestrain
...

181 0

Miksi jalkaterän ja nilkan alueella on tärkeä rooli ratsastajan istunnassa?⁠

Nilkan ja jalkaterän alueen harjoittaminen unohtuu helposti, mutta on äärimmäisen tärkeää meille ratsastajille.⁠

👉🏼 Riittävä nilkan liikkuvuus vähentää polveen kohdistuvaa kuormitusta ja ennaltaehkäisee polvikipuja⁠
👉🏼 Nilkan ja jalkaterän alueen toiminta on suorassa yhteydessä tasapainoon⁠
👉🏼 Kehon asentotunto eli proprioseptiikka lähtee jalkapohjista ja nilkoista ylöspäin⁠
👉🏼 Toimiva jalkaterä luo vakaan kontaktin jalustimeen mikä puolestaan vaikuttaa koko jalan rentouteen hevosen ympärillä⁠

Tiesitkö, että selaamalla meidän "REELS" välilehteä löydät paljon ilmaisia, lyhyitä, ratsastajalle suunniteltuja treenejä?⁠

#equestrain
...

208 0

Meidän tiimiläiset aloittavat tällä viikolla MY DAY -sarjan ja ensimmäisenä vuorossa on meidän @equestipa 💥⁠

Tiia ottaa meidän storyn haltuun tämän viikon perjantaina 👋🏼⁠

#equestrain
...

243 0

Tällä viikolla järjestämme ensimmäisen EQUESTRAIN MORNING CLUB tapahtuman!⁠

Pysy kuulolla - jatkamme tammikuussa 😉⁠

#equestrain
...

186 0

@annistrengell sai meiltä testiin kaksi valitsemaansa valmennusta ja MOBILITY valmennus sopii täydellisesti alkutalven pimeisiin iltoihin 🧘🏻‍♀️⁠

Tuntuuko kroppa jumiselta? ⁠
👉🏼 meidän MOBILITY valmennus sisältää 10 täysin ratsastajille suunniteltua kehonhuoltoharjoitusta⁠
👉🏼 klikkaa vain video päälle ja tee ohjatun videon mukana ⁠
👉🏼 59€ hinnalla saat materiaalit käyttöösi kokonaiseksi vuodeksi, mikä tekee 0,16€ panostuksen joka päivä omaan kehitykseen ratsastajana⁠

Mihin sinä käyttäisit tänään alle 0,20€ jos se voisi kehittä sinua ratsastajana?⁠

#equestrain⁠
#equestrainmobility
...

265 0

Trust your vision.⁠

#equestrain
...

195 0

Miksi lonkan ja lantion alueen toiminta on meille ratsastajille yksi tärkeimmistä asioista? ⁠

Ratsastajan tasapainoisen istunnan kulmakivi on suorassa oleva lantio, jonka asentoa ratsastaja pystyy hahmottamaan ja hallitsemaan. ⁠

Oheisharjoittelulla on lonkan ja lantion alueen näkökulmasta kaksi tärkeää tehtävää⁠
👉🏼 Lajin aiheuttamien vaatimuksien tukeminen⁠
👉🏼 Lajin aiheuttamien kireyksien ja haasteiden vähentäminen⁠

Ratsastus ei lajina kuormita lonkkaniveltä, joka on yksi kehomme liikkuvimmista nivelistä, kovinkaan monipuolisesti. Tämä johtaa helposti siihen, että lantion alue tuntuu tukkoiselta ratsastuksen jälkeen tai jos ratsastaa paljon. ⁠

Toisaalta, suora, tasapainoinen istunta vaatii riittävästi voimaa erityisesti pakaran ulkokiertäjistä ja lonkan koukistajista. ⁠

Ratsastajan olisi hyvä muistaa seuraavat tärkeät asiot lantion alueen harjoittamisessa⁠
👉🏼 muista kuormittaa lonkkaa monipuolisesti eri liikesuuntiin satulan ulkopuolelle - esimerkiksi rajoittunut liikkuvuus (erityisesti ojennus/sisäkierto) lonkassa on yksi alaselkäkivulle altistavista tekijöistä⁠
👉🏼 vahvista lonkankoukistajia niiden venyttämisen sijaan⁠
👉🏼 vahvista pakaroita monipuolisesti mielellään puolieroja tasaavia yhden jalan liikkeitä hyödyntäen⁠

#equestrain
...

203 1

Whe⁠re are you when you should be doing a morning workout with us? 💫⁠

#equestrain
...

160 0

Muita julkaisuja