LYHYET JA KIIREISEEN ARKEEN SOPIVAT

RATSASTAJALLE SUUNNITELLUT OHEISTREENIT

VALMENNUKSET

EQUESTRAIN PILATES

EQUESTRAIN CARDIO

EQUESTRAIN BODYWEIGHT

EQUESTRAIN GYM

EQUESTRAIN MOBILITY

TERVEISIÄ OSLO HORSE SHOWSTA

Viikkoa ennen Helsinki Horse Showta tuli vuosi täyteen yhteistä matkaa maamme esteratsastuksen kärkeen kuuluvan Anna-Julia Kontion kanssa.

”On hienoa saada työskennellä erilaisten ratsastajien kanssa aina alkeiskurssilaisista meidän maamme kärkinimiin asti. Saan jatkuvasti haastaa omaa osaamistani ja ymmärrystäni siitä miten voin parhaalla mahdollisella tavalla olla ratsastajan apuna kun puhutaan kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Kaikki tämä kiehtoo minua valtavasti ja sisälläni roihuaa suuri intohimo viedä omaa osaamistani ja EQUESTRAIN brändiä ja konseptia eteenpäin. 

Huipullakin tärkeintä on ne arkeen sopivat tavat ja rutiinit. Ei mitään ihme kikkailua, vaan samoja pieniä oikeita asioita joita jokaisessa valmennuksessamme painotamme.

Oli hienoa päästä mukaan kauden ensimmäiseen maailman cup viikonloppuun näkemään mitä ne kilpailuviikonloput oikeasti tällä tasolla urheilijalta vaativat. Hyvällä fiiliksellä kohti Helsinki Horse showta!”  – Laura 

RATSASTAJAN OHEISHARJOITTELU

Meille tärkeintä on sinun kehittymisesi ratsastajana.

EQUESTRAIN tarjoaa uniikin yhdistelmän ratsastuksen lajiosaamista, urheiluun erikoistunutta fysioterapiaa sekä suorituskyky- ja hyvinvointivalmennusta. 

Täysin ratsastajille suunnitellun oheisharjoittelun avulla valmennettavamme tuntevat kuinka heidän istuntansa kehittyy aiempaa nopeammin, kuinka hevoseen vaikuttaminen muuttuu helpommaksi ja kuinka lyhytkin treeni saa aikaan ison muutoksen omassa ratsastuksessa.

Me lupaamme olla apunasi kohti parempaa kehonhallintaa, parempaa kuntoa ja harmonisempaa yhteistyötä hevosen kanssa.

Me autamme ratsastajia kehittymään lyhyiden, tehokkaiden oheistreenien avulla, jotka on suunniteltu kiireiseen ratsastajan elämäntapaan.

NÄIN VIEMME RATSASTUKSESI UUDELLE TASOLLE

1. TESTAA mikä valmennus sopii sinulle parhaiten – löydät testityökalun valmennussivultamme!

2. VALMENNUSALUSTALTA löydät heti oston jälkeen kaikki valmennuksen materiaalit. Pääset kirjautumaan alustalle tämän sivun yläkulmasta

3. KIIREISEEN RATSASTAJAN ARKEEN SUUNNITELTU OHEISTREENIOHJELMA auttaa sinua parantamaan istuntaasi, apujen käyttöäsi ja nostamaan ratsastuksesi uudelle tasolle

4. VALMENTAJAN APU & TUKI on sinun saatavillasi aina kun tarvitset

5. HUOMAAT ERON SATULASSA nopeasti ja huomaat ettei sinun tarvitse käyttää viikossa tuntitolkulla aikaa kehittymisesi eteen

MUKANA JO YLI 1000 RATSASTAJAA

” Nämä treenit on just se puuttuva osa mitä oon tarvinut ratsastuksessa. Kun liikkeet käy tutuksi, voi hyödyntää ajatusta niiden takana hevosen selässä. Oon saanut korjattua mun vinoutta ja vaikutusta hevoseen.

Koska nää treenit on tarkoitettu nimenomaan ratsastajille, saan oikeita lihaksia paremmin käyttöön ja asentoa hevosen selässä korjattua paremmin.”
– Nella Lätti

ANNA-JULIA KONTION MATKASSA

Takana on vuosi yhteistyötä Anna-Julia Kontion kanssa ja viime viikonloppu vierähti Juulin apuna Oslo Horse Showssa. Miltä näyttää maamme kärkeen kuuluvan ratsastajan oheisharjoittelurutiini kotona ja

Lue lisää »

UUTTA! EQUESTRAIN PILATES

Ratsastajat ympäri maailman hyödyntävät pilatesta ratsastuksen tukena. EQUESTRAIN PILATES on täysin ratsastajille suunniteltu valmennuskokonaisuus, joka auttaa ratsastajaa kehittämään omaa istuntaansa. ISTUNNAN KEHITYKSEN TUEKSI SUUNNITELTU Ratsastajan

Lue lisää »

EQUESTRAIN X NUTROLIN

Tavoitteenamme oli rakentaa yhdessä NUTROLIN kanssa lämminhenkinen ja inspiroiva päivä treenin, hyvän valmennuksen ja mielenkiintoisten luentojen äärellä. Miten onnistuimme? Kello on vähän yli 10 lauantai-aamuna

Lue lisää »

"Aloitin treenit tällä viikolla ja on ihan super hyvä fiilis niistä! Helpottaa salilla käyntiä, kun ei tarvitse itse suunnitella mitä tekee siellä vaan on valmis ohjelma mitä seurata. Lisäksi mieltä keventää myös se, että tietää tekevänsä liikkeet oikein ohjevideoiden ansiosta sekä se, että tietää liikkeiden varmasti olevan hyödyllisiä ratsastusta ajatellen."

– Juulia Ketola // EQUESTRAIN GYM valmennus

"Tämmöset treenit kyl innostaa seuraamaan kehitystä ja mukana on ollut sellasia liikkeitä, jotka varmasti jää pysyvästi treeniohjelmaan -lisäks vielä myös täällä on tullu tehtyä huomio, että kireisiin lonkkiin on tullut liikkuvuutta ja sitä kautta on ollut hulluna hyötyä myös ridauksessa."

– Iida Jolma// EQUESTRAIN BODYWEIGHT valmennus

"Tuntuu, että keskivartalo on saanut uudenlaista napakkuutta joka tuntuu myös ratsastaessa."

– Heli // EQUESTRAIN GYM valmennus

”Treenien jälkeen on aina tosi paljon tietoisempi omasta kropasta, helpompi hallita vartalo ja kantaa oma istunta. Myös selkäkivut ovat helpottaneet."

– Ville Vaurio, ammattiratsastaja // Yksilövalmennus

Tiesitkö, että GYM ja BODYWEIGHT valmennuksissamme on treenin päätteeksi aina lyhyt HIIT/CARDIO osuus?⁠

👉🏼 hikoilu ja sykkeen kohottaminen aikaansaavat positiivisia muutoksia aineenvaihdunnassa⁠
👉🏼 kehität ratsastajalle tärkeää lihaskestävyyttä⁠
👉🏼 HIIT tyylinen treeni vapauttaa kehoon runsaasti hyvänolonhormoneja ja treenin jälkeen on aina varmasti super hyvä fiilis ⁠

#equestrain
...

126 0

Millaista tarinaa sinä kerroit itsestäsi itsellesi ja muille tänään?⁠

Oletko koskaan kiinnittänyt huomiota siihen?⁠

Sillä, mitä ajattelemme itsestämme on valtavan suuri vaikutus siihen, mihin uskomme pystyvämme ja millaisia tapoja esimerkiksi pystymme rakentamaan. ⁠

"En ole aamuihminen." ⁠
"En pidä talvesta ja pimeästä."⁠
"En tykkää juosta." ⁠

Kun tulemme tietoiseksi tavastamme ajatella, on sitä mahdollista muuttaa. ⁠

Kukaan meistä ei ole syntynyt sellaiseksi kuin olemme tällä hetkellä, vaan tekomme, tapamme ja kokemksemme ovat muovanneet meistä sen kuka olemme tänään.⁠

Kysymys kuuluukin: millaiseksi ihmiseksi sinä haluat kasvaa? ⁠

Kasvaaksesi ihmiseksi, joka saavuttaa sinun haluamasi tavoitteet, on sinun muutettava tapaasi ajatella ja puhua itsestäsi. ⁠

#equestrain
...

194 0

Miksi aerobinen kunto on yksi tärkeimmistä yksittäisistä tekijöistä sinun kehittymisessäsi ratsastajana?⁠

Mihin kaikkeen se parempi aerobinen kunto sitten oikein meillä ratsastajilla vaikuttaa?⁠

Ratsastuksen kuuluisi olla fyysiseltä kuormittavuudeltaan kevyttä. Ratsastus luokitellaankin ennenkaikkea taitolajiksi ja jotta tämä lajissa vaadittava taito pääsee esiin / sitä on mahdollista kehittää, on ratsastajalla oltava riittävä aerobinen kunto.⁠

Jos ratsastaminen nousee fyysiseltä kuormittavuudeltaan liian suureksi (alat hengästyä, lihakset väsyvät), ratsastajan on vaikeampi keskittyä lajisuorituksen vaatimiin tarkkoihin, hienomotorisiin toimintoihin kuten istunnan säätely ja tarkka apujen käyttö.⁠

Lisäksi riittävä aerobinen kunto lisää meidän kykyä sietää arjen kuormitusta ja parantunut aerobinen kunto näkyy esimerkiksi⁠

👉🏼 parantunut jaksaminen arjessa - et ole läheskään niin "loppu" pitkien päivien tai kisareissujen jälkeen⁠
👉🏼 parantunut unenlaatu - tämä aikaansaa ison positiivisen kierteen joka vaikuttaa mm. oppimiseen, vastustuskykyyn ja suorituskykyyn⁠
👉🏼 vahvempi sydän - alhaisempi leposyke⁠

Millään, ei edes maailman hienoimmalla kehonhallintaa parantavalla treenillä, ei ole vaikutusta sinun ratsastuksen kehittymiseen jos pohjalla ei ole riittävää aerobista kuntoa.⁠

Ilman sitä emme pysty optimaalisesti toteuttamaan ja kehittämään meidän lajimme vaatimia taidollisia elementtejä.⁠

___⁠
Lähde: Ratsastuksen lajianalyysi. Hyttinen. 2009.⁠
______⁠
#equestrain ⁠

#equestrian #equestrianlife #trainingforequestrians #showjumping #dressage #equestriantraining #ratsastajanoheisharjoittelu #ratsastus #ratsastaja #esteratsastus #kouluratsastus
...

241 0

Järjestämme ensimmäisen EQUESTRAIN MORNING CLUB treenitapahtuman 10.12. lauantaina klo 09:30-11 Helsingin Lauttasaaressa @healthclubcollection tiloissa.⁠

Kuvittele aloittavasi päivä hyvällä pienryhmätreenillä, erinomaisella kahvilla ja eteenpäin vievällä energialla - miten hyvä loppupäivästä vielä voikaan tulla?⁠


Mukaan mahtuu vain 12 nopeinta ilmoittautunutta - tätä et halua missata! Kaikki osallistujat saavat myös pienen goodiebagin kotiin vietäväksi.⁠

Tapahtuma on täysin ilmainen 🫶🏼

Ilmoittautumisohjeet:⁠
👉🏼 Ilmoittaudu mukaan profiilin kohokohdasta olevassa kysymystarrassa! Täytämme paikat ilmoittautumisjärjestyksessä!

Nähdään MORNING CLUBISSA 💫☕️🌞🧘🏻‍♀️⁠

🎥: @sideeye.vision
...

216 0

09:00 AM 🌞⁠

#equestrainpilates
...

153 0

EQUESTRAIN valmennusfilosofian keskiössä on ratsastajan menestyminen.⁠

Emme tarkoita sillä sitä, että jokaisen ratsastajan pitäisi haluta kilpailla ja menestyä kilpailuissa. ⁠

Menestyminen on muutakin kuin sijoituksia, arvokilpailuja ja ruusukkeita.⁠

EQUESTRAIN valmennusfilosofiassa menestyminen on kolmion keskellä ja sitä ympäröi kolme yhtä pitkää kolmion sivua⁠
👉🏼 mieli, mindset ja psyykkinen valmennus⁠
👉🏼 kehon monipuolinen liike ⁠
👉🏼 palautuminen ja ravitsemus ⁠

Jokaisesta valmennuksestamme löydät Lauran pitämän luennon "oheisharjoittelu osana ratsastajan kehitystä & hyvinvointia" ja luennolla käydään läpi juuri näitä asioita.⁠

Mitkä asiat tekevät sinulle joka päiväisestä arjesta merkityksellistä ja tärkeää? ⁠

Mistä asioista juuri sinun menestyksesi rakentuu? ⁠

#equestrain
...

161 0

Miten ratsastajan kannattaisi treenata keskivartaloa? ⁠

Yleisin asia, jonka kuulemme ratsastajilta on, että he kokevat tai että heille on sanottu, että corea/keskivartalo pitäisi vahvistaa. ⁠

Miksi se on niin tärkeää? Vai onko se edes niin tärkeää? ⁠

Painopisteen muutokset (liian eteen, taakse, sivulle) aiheuttavat haasteita istuntaan. Hyvässä, tasapainoisessa istunnassa paino jakautuu molemmille istuinluille tasaisesti ja ratsastaja pystyy mukautumaan pehmeästi hevosen liikkeisiin. ⁠

Keskivartalon voima ja hallinta vaikuttavat istunnasssa mm.⁠
👉🏼 Painopisteen säilyttäminen lantion asennon hallinnan avulla⁠
👉🏼 Asennon ylläpitäminen ja rintakehän kontrollointi⁠
👉🏼 Lajille tyypillisen alaselkäkivun ennaltaehkäisy⁠

Millaisia harjoituksia ratsastajan kannattaisi muistaa keskivartaloa harjoittaessa?⁠
👉🏼 Tee liikkeitä, jotka yhdistävät/haastavat myös lantion alueen toimintaa (ratsastaessakin sinun pitäisi pystyä erottamaan lonkkanivelen ja rangan alueen liikkeet eri kokonaisuuksiksi)⁠
👉🏼 Harjoita keskivartaloa myös pystyasennossa - ratsastuskaan ei tapahtu lattialla maaten⁠
👉🏼 Hyödynnä epästabiiliä alustaa (hevonen on liikkuessaan myös ns epästabiili alusta)⁠
👉🏼 Matalatehoisia, pitkiä sarjoja sisältäviä treenejä istunnan tuen rakentamiseksi⁠
👉🏼 Tee liikkeitä, jotka haastavat keskivartaloa ketjuna - ei pelkästään yksittäisiä lihaksia aktivoivia harjoitteita ⁠


___⁠
Haluaisitko valmiin treeniohjelman joka on suunniteltu kehittämään ratsastajan istuntaa ja kehittymistä ratsastajana? Tutustu meidän verkkovalmennuksiimme 👋🏼⁠
___⁠
Lähde: Loch, S. 2002. The Classical seat. A guide for everyday rider. ⁠
Schusdziarra & Schusdziarra, 2004. Anatomy of dressage.
...

260 0

TUTUSTU TIIMIIN - @teamlatti kuulumisia! 👋🏻⁠

"Nyt syksyllä on tapahtunut paljon kehitystä ratsastuksessa!⁠

Motivaatio on korkealla (ihan kun se olis jossain kohtaa laskenut😂) ja mulla on tosi hyvä fiilis siitä, että hevoset on myös niin hyvässä vireessä! ⁠

Viime kisoissa hepat hyppäs kaikki 6 luokkaa puhtaasti ja nappasivat rusetin jokaisesta. Alpo voitti 110cm ja oli sijoilla molemmissa 120cm luokissa. Madonna hyppäs kaks 110cm joista toisessa oli 2sijalla ja toisessa 3sijalla sekä 100cm kahdeksas.⁠

Kehotietoisuuden kautta oon löytänyt varmuutta myös ratsastukseen ja se on auttanut tasaisempiin suorituksiin.⁠

Oheisharjottelu on auttanut siihen, että tiedän mitä teen satulassa ja vielä puoli vuotta sitten ennen treenien tekemistä olin epävarmempi. Silloin jo huomasin, että säädin vähemmän kun tein treenejä enemmän. ⁠

Tykkään tehdä pilatesta, koska se on eri tavalla rankkaa ja tekee oheisharjoittelusta monipuolisempaa. Teen myös bodyweight ohjelmaa, joka on tosi tehokas💪🏻"
...

389 0