LYHYET JA TEHOKKAAAT RATSASTAJILLE SUUNNITELLUT OHEISTREENIT

VIEMME RATSASTUKSESI UUDELLE TASOLLE

VALMENNUKSET

EQUESTRAIN CARDIO

EQUESTRAIN BODYWEIGHT

EQUESTRAIN GYM

EQUESTRAIN MOBILITY

kohti isoja onnistumisia

Me tiedämme millaisia onnistumisen tunteita ratsastus meille parhaimmillaan tarjoaa.

EQUESTRAIN valmennuskonsepti ei lupaa tehdä sinusta ammattiratsastajaa, mutta me lupaamme olla apunasi kohti parempaa kehonhallintaa, parempaa kuntoa ja harmonisempaa yhteistyötä hevosen kanssa.

Tutkimusnäytön mukaan suomalaisilla kilparatsastajanaisilla on jopa heikompi kunto kuin vastaavan ikäisillä aktiivisilla naisilla, jotka eivät ratsasta.

Kyse ei ole siitä, että sinun pitäisi treenata kuin ammattiurheilija. Kyse on siitä, että usealla ratsastajalla huono kunto estää ratsastustaidon nopeamman kehittymisen.

Me autamme ratsastajia kehittymään lyhyiden, tehokkaiden oheistreenien avulla, jotka on suunniteltu kiireiseen ratsastajan elämäntapaan.

NÄIN VIEMME RATSASTUKSESI UUDELLE TASOLLE

1. VALITSE sinulle sopivin valmennus

2. VALMENNUSALUSTALTA löydät heti oston jälkeen kaikki valmennuksen materiaalit. Pääset kirjautumaan alustalle tämän sivun yläkulmasta

3. KIIREISEEN RATSASTAJAN ARKEEN SUUNNITELTU OHEISTREENIOHJELMA auttaa sinua nostamaan ratsastuksesi uudelle tasolle 

4. VALMENTAJAN APU & TUKI on sinun saatavillasi aina kun tarvitset

5. HUOMAAT ERON SATULASSA nopeasti ja tunnet ratsastustaitosi kehittyvän aivan uudella tavalla.

MUKANA JO YLI 1000 RATSASTAJAA

” Nämä treenit on just se puuttuva osa mitä oon tarvinut ratsastuksessa. Kun liikkeet käy tutuksi, voi hyödyntää ajatusta niiden takana hevosen selässä. Oon saanut korjattua mun vinoutta ja vaikutusta hevoseen.

Koska nää treenit on tarkoitettu nimenomaan ratsastajille niin saan oikeita lihaksia paremmin käyttöön ja asentoa selässä korjattua paremmin.”
– Netta Lätti

UUTTA! EQUESTRAIN CARDIO VALMENNUS

Tiesitkö, että parantamalla omaa aerobista kuntoasi voit parantaa merkittävästi omaa ratsastustasi? Rakensimme täysin ratsastajille suunnitellun valmennuskokonaisuuden jonka tavoitteena on auttaa jokaista ratsastajaa löytämään mielekäs ja

Lue lisää »

HAASTATTELUSSA: JANNI MARTIKAINEN

Tiimimme yksi nuorista kouluratsastajista on 25 -vuotias Janni Martikainen. Tiesikö Janni aina haluavansa kilpailla kouluratsastuksessa? Millaisia hevosia Jannilla on tällä hetkellä? Mitä tavoitteita hänellä on

Lue lisää »

"Aloitin treenit tällä viikolla ja on ihan super hyvä fiilis niistä! Helpottaa salilla käyntiä, kun ei tarvitse itse suunnitella mitä tekee siellä vaan on valmis ohjelma mitä seurata. Lisäksi mieltä keventää myös se, että tietää tekevänsä liikkeet oikein ohjevideoiden ansiosta sekä se, että tietää liikkeiden varmasti olevan hyödyllisiä ratsastusta ajatellen."

– Juulia Ketola // EQUESTRAIN GYM valmennus

"Tämmöset treenit kyl innostaa seuraamaan kehitystä ja mukana on ollut sellasia liikkeitä, jotka varmasti jää pysyvästi treeniohjelmaan -lisäks vielä myös täällä on tullu tehtyä huomio, että kireisiin lonkkiin on tullut liikkuvuutta ja sitä kautta on ollut hulluna hyötyä myös ridauksessa."

– Iida Jolma// EQUESTRAIN BODYWEIGHT valmennus

"Tuntuu, että keskivartalo on saanut uudenlaista napakkuutta joka tuntuu myös ratsastaessa."

– Heli // EQUESTRAIN GYM valmennus

”Treenien jälkeen on aina tosi paljon tietoisempi omasta kropasta, helpompi hallita vartalo ja kantaa oma istunta. Myös selkäkivut ovat helpottaneet."

– Ville Vaurio, ammattiratsastaja // Yksilövalmennus

Tiimiratsastajamme @equestipa ratsastaa tänään Ypäjällä Ratsastuskouluoppilaiden senioreiden kouluratsastuksen finaalissa!

Karsintaluokkiin osallistui hurjat 157 osallistujaa joista 28 parasta jatkavat finaaliin!

Eilen @equestipa joukkue nappasi myös @peikinratsastuskoulu historian ensimmäisen joukkue kultamitalin! 🤩🥇🏆

EQUESTRAIN on mukana sponsoroimassa senioreiden kouluratsastusmestaruutta 🔥 laitoimme matkaan hurjat 47 lahjakorttia! Mahtavaa saada olla mukana näissä hienoissa kesän kilpailutapahtumissa ⚡️
...

352 0

SUMMER CHALLENGE kokemus ⚡️

Viime kesänä kesävalmennukseen lähti mukaan huikeat 200 ratsastajaa ja palaute valmennuksesta oli äärimmäisen hyvää.

Keräsimme myös kehitysehdotukset ylös ja siksi tänä vuonna mukana on enemmän myös ravitsemukseen ja mindsetin kehittämiseen liittyvää materiaalia 🤜🏻

Jotta sinä voit kehittyä parhaalla mahdollisella tavalla, myös me haluamme kehittää jatkuvasti itseämme ja valmennuksiamme.

Millainen jengi saadaan kokoon tämän vuoden kesätiimiin?

👉🏻 valmennus saatavilla enää vain 10 päivää
👉🏻 linkki biossa!
...

230 0

7minuutin aktiivinen lonkkia avaava harjoitus - napsauta vain päälle ja tee mukana!

Oletko jo tutustunut meidän ”VIDEOT” välilehdellä löytyviin ilmaisiin, ratsastajille suunniteltuihin treeneihin? Napsauta vain video päälle ja tee lyhyt treeni vaikka nyt heti!

Millaisia treenejä toivoisit seuraavaksi tänne IG? 💪🏼👋🏻🔥

#equestrain
#ratsastajanoheisharjoittelu
...

227 0

Muutos & sitoutuminen

Usealle ratsastajalle esimerkiksi oheisharjoitteluun panostaminen tai sen aloittaminen voi merkitä suurtakin muutosta nykyiseen arkeen tai rutiineihin.

Muutos on aina prosessi johon sisältyy monia vaiheita ja sitoutuminen on tietoinen päätös, jossa päätämme omistautua päättämällämme asialle.

Sitoutuminen johonkin x asiaan onkin ennenkaikkea päätös. Päätös, joka voi tapahtua milloin tahansa ja kuinka nopeasti tahansa.

Ilman tätä tietoista sitoutumispäätöstä muutoksesta harvoin tulee pysyvä.

Sitoutuminen = tietoinen päätös käyttää omaa energiaa ja aikaa itselleen merkitykselliseen asiaan.

Mistä löytää siis merkityksellisyyttä tukemaan esimerkiksi oheisharjoittelun aloittamiseen tai oman hyvinvoinnin tukemiseen?

Yleensä tietoa siitä, mitä pitäisi tehdä on riittävästi saatavilla eikä muutoksen tekeminen jää tästä kiinni. Tämä on myös meidän tavoitteemme - jakaa selkeää, helposti saatavilla olevaa tietoa jatkuvasti myös omaa toimintaamme kehittyen, jotta se tieto olisi teille ratsastajille mahdollisimman helposti saatavilla.

Miksi sitten tekisit muutoksen? Miksi aloittaisit oheisharjoittelun oman ratsastuksen tueksi? Miksi panostaisi omaan jaksamiseen?

”Miksi” kysymykseen vastaaminen ohjaa päätöksentekoon ja toimintaan, koska se vetoaa tunteisiin. Mitä vahvempi miksi, sitä todennäköisemmin teemme töitä asian saavuttamisen eteen ja sitoudumme prosessiin.

Mikä on sinun ”miksi” ?

#equestrain
...

248 0

Millainen on hyvä tavoite?

Hyvän, oikeanlaiseen toimintaan johtavan tavoitteen asettamiseen liittyy monen tasoisia elementtejä ja näitä meille avaakin GYM & BODYWEIGHT valmennuksissa urheilupsykologi @riikkapasanen. Tallenne on nähtävissä kaikille näihin valmennuksiin osallistuville ratsastajille!

Yksi tavoitteiden asetteluun littyvä työkalu on niin kutsuttu iSMART -malli. Sen tehtävä on selkeyttää tavoitteita ja antaa hyvät lähtökohdat onnistuneelle tavoitteen asettamiselle.

Hyvin laadittu tavoite sisältää mm. seuraavat elementit:

i =Yksilöllinen (individual)
S = Yksityiskohtainen (specific)
M = Mitattava (measurable)
A = Toimintaan sidottu (Action-oriented)
R = Realistinen (realistic)
T = Aikaan sidottu (timely)

GYM & BODYWEIGHT valmennukset sisältävät lisäksi myös GOALS & MINDSET -työkirjan joka auttaa sinua tavoitteiden asettamiseen liittyvissä kysymyksissä ja herättelee pohtimaan onnistumiseen johtavia kysymyksiä.

#equestrain
...

236 0

Termi ”resilienssi” tulee latinan kielen sanasta resilio, joka voidaan suomentaa kimpoamisena tai takaisin hyppäämisenä. Resilienssillä tarkoitetaankin joukkoa erilaisia psyykkisiä ominaisuuksia, jotka auttavat henkilöä onnistuneesti toimimaan tai sopeutumaan merkittävän vastoinkäymisen jälkeen. Usein korkea resilienssi liitetään ihmisiin, jotka ovat nousseet huipulle omalla alallaan.

Resilienssiin liitetään usein
👉🏻 Korkea itseluottamus ja usko omiin kykyihin
👉🏻 Kyky säilyttää fokus asioissa jotka ovat siinä hetkessä relevantteja ja joihin voi itse vaikuttaa
👉🏻 Kyky säädellä sisäistä ja ulkoista motivaatiota suorituskyvyn optimoimiseksi
👉🏻 Positiivinen, eteenpäin vievä ajattelu joka sallii myös virheistä oppimisen
👉🏻 Halu jatkuvasti kehittää omaa osaamistaan

Vaikka resilienssi meilletään usein hyvin voimakkaasti yksilöön sidonnaiseksi, on tärkeää tiedostaa myös ympäristön vaikutus resilienssin kehittämiseen.

👉🏻 Tukeeko ympäristö yllä mainittujen ominaisuuksien kehittymistä?
👉🏻 Osataanko esimerkiksi valmennustiimissä huomioida ja kohdata urheilija resielienssiä tukevalla tavalla hänen kohdatessaan esimerkiksi loukkaantumisen?
👉🏻 Miten tukea henkilön tietoisuutta omasta ajattelusta, kykyä tunnistaa omaa resilienssiään ja näin mahdollistaa myös sen kehittämistä?

Miten sinä kohtaat vastoinkäymisiä? Tiesitkö, että voit kehittää omaa resilienssiäsi?

#equestrain
...

279 0

Teetkö istumatyötä? Istutko paljon autossa?

Istuminen näkyy meidän kehossamme, halusimme sitä tai emme.

Kokosimme yhteen lyhyen 7 minuutin harjoituksen tauottamaan sinun työpäivääsi. Tarvitset avuksi vain tuolin tai jonkin muun tason josta ottaa hieman tukea.

Olkanivel & rintaranka
👉🏻 Ryhdin avaaminen
👉🏻 Rintarangan liikkuvuus
👉🏻 Olkanivelen liikkuvuus

Etureiden dynaaminen avaus
👉🏻 Etureiden ja lonkankoukistajien avaus
👉🏻 Pakaran ja takareiden aktivointi

Tuettu syväkyykky
👉🏻 Nilkan ja lonkan liikkuvuus
👉🏻 Alaselän ”paineen tunteen” helpottaminen

Rintarangan kierrot, pyöristykset, ojennukset ja sivutaivutukset
👉🏻 Rangan liikkuvuus
👉🏻 Hengityksen vapauttaminen
👉🏻 Paineen tunteen helpottaminen yläselästä ja hartioista

Jos istut koko päivän ensin koneen äärellä tai koulussa, sen jälkeen autossa ja sitten ratsastamaan - ei kehosi mitenkään voi olla parhaimmillaan tulevaan ratsastussuoritukseen.

Käytä edes pieni 7 minuutin hetki, avaa vähän kehoa ja huomaat eron varmasti 👏🏻

#equestrain
...

264 3

ISTUNNAN SUORUUS - osa2

Ylävartalon, hartiarenkaan ja rintarangan kireydet ja puolierot vaikuttavat valtavasti siihen miten ratsastaja pystyy seuraamaan hevosen liikkeitä ja tarjoamaan tasaista, pehmeää tuntumaa.

Monen meistä arki sisältää paljon istumista ja olkanivelen liikkeet ei meidän omassakaan lajissa ole kovin monipuolisia - tästä syystä oheisharjoittelun olisi hyvä sisältää myös näiden alueiden liikkuvuutta parantavia harjoituksia, jotta kokonaisuus saataisiin tasapainoiseksi.

Ylävartalon kireydet
👉🏻 voivat aiheuttaa tunteen huonosta, eteenpäin kallistuneesta ryhdistä
👉🏻 vaikeuttavat hevosen liikkeen seuraamista kaarevilla urilla tai lateraalisissa liikkeissä (väistöt, sulut)
👉🏻 vaikeuttavat lavan alueen hallintaa

Treenin liikkeet
👉🏻 aktiivinen olkanivelen sisä- ja ulkokierto - tärkeä osa olkapäiden hyvinvointia
👉🏻 olkanivelen avaus tuolilta - rintarangan ojennus, rintakehän avaus, ryhti
👉🏻 takaolkapäät ja ojentajat - lavan alueen liike, käden pehmeys
👉🏻 rapuojennus - rintalihaksien ja etuketjun avaus, ryhdin avaaminen
👉🏻 rangan kierrot - terve ranka liikkuu pehmeästi eri suuntiin, hevosen seuraaminen kaarevalla uralla ja lateraaliliikkeissä
👉🏻 epäkkään alaosan aktivointi - lavan alueen hallinta ja aktivaatio, tuntuman tasaisuus, niska- ja hartiajumien helpottaminen

Nappaa tuoli ja tee tämä harjoitus jo heti tänään! 🤜🏻

#equestrain
...

249 2

ISTUNNAN SUORUUS - OSA1

Huomauttaako valmentajasi viikosta toiseen että toinen kylki karkaa pitkäksi ja istuntasi valuu jommalle kummalle puolelle?

Aletaan yhdessä purkamaan istunnan vinouksiin liittyviä asioita ISTUNNAN SUORUUS -teemaisten treenien avulla.

LONKKIEN VAIKUTUS ISTUNNAN SUORUUTEEN
👉🏻 Ratsastus ”jumiuttaa” lonkkia helposti sen vuoksi, että laji on lonkkanivelen alueelle kovin staattinen eikä sisällä aktiivista, täysiä liikeratoja ja eri nivelen liikesuuntia hyödyntäviä liikkeitä
👉🏻 Toiselta puolelta kiristävä lonkka ”grippaa” helposti kiinni hevosen kylkeen ja aiheuttaa tämän puolen kyljen lyhentymistä jolloin toinen kylki pitenee ja ratsastajan paino alkaa valua pois satulan ja hevosen liikkeen keskeltä

Aloitamme ISTUNNAN SUORUUS -treenit 8 minuutin lonkkia avaavalla harjoituksella - laita vain video päälle ja tee mukana!

Lonkan koukistajan dynaaminen avaus & etureisien avaukset
👉🏻 Vastaliike kaikelle istumiselle
👉🏻 Helpottaa jalan ”laskemista pitkäksi” jalustimeen
👉🏻 Helpottaa mahdollisia alaselkään kohdistuvia kireyksiä / painetta

Lisko avaus
👉🏻 Helpottaa jalan ”laskemista rennosti hevosen ympärille”

Aktiivinen lonkankoukistajien avaus
👉🏻 Äärimmäisen tehokas ja myös kehonhallintaa kehittävä avaus lonkankoukistajille

⚡️ Laita treeni testiin ja tägää sun kaveri joka voisi myös hyötyä tästä!

#equestrain

#equestrian #equestrianlife #trainingforequestrians #showjumping #dressage #equestriantraining #ratsastajanoheisharjoittelu #ratsastus #ratsastaja #esteratsastus #kouluratsastus #equestrianworkout #workoutforequestrians
...

342 6